För dig som är förare

Vi guidar dig på vägen!

Vi vill göra alla förare nöjda genom att förmedla bästa tänkbara service. Är det något du undrar över får du gärna leta upp svaret bland ”Vanliga frågor” nedan på denna sida. Det går givetvis även bra att ringa eller mejla oss!

Telefon: 08-799 88 90

Om olyckan är framme

Se till att alltid ha minst en skadeanmälningsblankett i din bil.

Om du blir inblandad i en krock så bör du fylla i skadeanmälan på plats, direkt vid skadetillfället om det är möjligt. Behöver du rättskydd ska du kontakta ditt försäkringsbolags juristavdelning. Om du råkar ut för stöld, parkeringsskada eller skadegörelse vänder du dig till försäkringsbolaget för eventuell besiktning. Vid besiktning ska du lämna både polis- och skadeanmälan. Den verkstad som du vänder dig till för att åtgärda skadan ska debitera allt utom moms och självrisk direkt till försäkringsbolaget. Moms och självrisk ska verkstaden fakturera oss via ditt Servicekort eller Faktureringskort.

OBS! Gör alltid en anmälan till försäkringsbolaget för vidarebefordran till trafikförsäkringsföreningen om:

  • Ett okänt motorfordon orsakat skada på din bil.
  • En trafikolycka inträffat och motparten är oförsäkrad.
  • Motparten kör en utlandsregistrerad bil.


Här ser du vilka handlingar du ska skicka till försäkringsbolaget vid skada:

 

Servicekort

Servicekortet

Du ska använda ditt Servicekort när kostnader för service, reparationer, tillbehör eller liknande ska faktureras. Observera att för tillfället används en blankett som ersätter Servicekorten i plast. Kontakta oss för att få en blankett om du saknar.

OBS! Lämna alltid fram Servicekortet till leverantören för att visa fakturaadress och villkor. Informera även verkstaden att de alltid ska kontakta Arval innan arbetet påbörjas. Du ska också visa din legitimation vid beställningen. Glöm inte att skriva under följesedeln när du hämtar bilen. Kontrollera samtidigt att leverantören utfört beställda arbeten och att ditt registreringsnummer finns med på följesedeln. Du kan bara använda Servicekortet för det angivna fordonet.

Om den leverantör du kontaktar har några frågor, be denne att kontakta
Arval på telefon 08 - 799 88 90.

Spärra drivmedelskort

Kontakta oss på Arval när du ska spärra ett kort. Telefonnumret är 08 - 799 88 90. När du spärrat kortet skickar vi ett nytt kort till dig snarast möjligt.

Efter kontorstid
Är det efter kontorstid när du ska spärra drivmedelskortet ringer du direkt till drivmedelsbolagen. Kom ihåg att därefter meddela oss att du spärrat dina kort själv. Nybeställning gör du via oss.

Drivmedelsbolag     Telefon dagtid      Telefon kvällstid

Cricle K                 08-429 63 00       dygnet runt
Shell                     08-730 34 80       dygnet runt
OK/Q8                   08-506 811 10     08-506 811 10
Preem                   020-450 450        010-450 18 00

Köp din bil

När avtalet löper ut har du möjlighet att köpa din bil till marknadspris. Först måste du säkerställa med bilansvarig på ditt företag att bilen inte ska vara kvar inom företaget. När detta är kontrollerat kontaktar du Arval med information om registreringsnummer, lösendatum samt mätarställning vid lösentillfället. Vi återkommer sedan till dig med ett lösenerbjudande.

Priset fastställs direkt genom ett oberoende värderingsbolag och gäller för bilar i normalt skick. Har skador uppkommit ska dessa anmälas till ditt försäkringsbolag innan du kan köpa bilen. Därefter ställs ett köpekontrakt ut i ditt namn och när vi mottagit full betalning registreras bilen på dig. Tänk på att teckna egen försäkring!

Om du lagt ut pengar

Vi godkänner endast inköp där du använt ditt Servicekort eller drivmedelskort. Det som åtgärdats eller köpts måste omfattas av avtalet mellan ditt företag och oss på Arval. Vill du ha ersättning för kontantutlägg skall du istället använda ditt företags ordinarie rutin för reseersättning/kontantutlägg.

Två undantag finns dock där vi på Arval hanterar dina kontantutlägg:
• Om du fått en ny bil och väntar på nytt Servicekort, Faktureringskort eller drivmedelskort.
• Om du blivit bestulen på eller förlorat korten och gjort en stöldanmälan.

I de ovanstående två undantagsfallen använder du blanketten Kontantutlägg och det är viktigt att den är komplett ifylld - alla fält är obligatoriska. Både du och din chef/bilansvarig ska signera kontantutläggsblanketten. Skicka denna tillsammans med kvittot till:

Arval AB
BOX 80
182 11 Danderyd

Utbetalning av kontantutlägg sker en gång per vecka.

Trängselskatt

Alla trängselskatter och avgifter betalar vi på Arval. Trängselskatterna återdebiteras sedan ditt företag via en samlingsfaktura.

Köra bilen utomlands

Grönt kort

Det så kallade ”gröna kortet” som används när du kör bil utomlands ger information om att din bil är trafikförsäkrad i Sverige. För mer information om ”grönt kort” gå in på www.tff.se, klicka på ”resa utomlands”. Behöver du ett ”grönt kort” kontaktar du ditt försäkringsbolag.

Registreringsbevis

Kontrollera att du har registreringsbevisets del 1 med dig. Kontakta Arval om du saknar detta.

Bilens försäkring

Normalt är bilarna försäkrade via Trygg-Hansa. När du tar kontakt med försäkringsbolaget ska du uppge din bils registreringsnummer, vilket också är ditt försäkringsnummer. Du ska alltid ringa till försäkringsbolaget när du har frågor om försäkringen, eller om en skada inträffat.

Kontakta Trygg-Hansa:
Öppettider Skadeservice är vardagar 08.00 - 17.00, telefon 0752 - 431 990. Övrig tid kopplas du till jourservice.
Öppettider Kundservice är vardagar 7.30 - 18.00, telefon 0771 - 11 17 30.

www.trygghansa.se

När du ska tanka

Drivmedelskort får du om ditt företag har avtalat om drivmedelskorts-hantering med oss på Arval. Är du osäker angående detta så kontakta bilansvarig på ditt företag. Du använder drivmedelskortet när du köper drivmedel, olja, tvätt och andra fordonsrelaterade produkter samt vid betalning av parkeringsavgifter. Du får endast tanka din egen tjänstebil eller hyrbil med kortet.

Våra partners är Circle K, Shell, OK/Q8 och Preem.

Ersättningsbil

Behöver du hyrbil under den tid din bil är på reparation kontaktar du ditt försäkringsbolag och frågar om din försäkring täcker hyrbilskostnaden vid olycka. Om din försäkring inte täcker en hyrbilskostnad då din bil är inlämnad på reparation, ber vi dig kontakta bilansvarig på ditt företag som först behöver ge dig ett godkännande för kostnaden. Om försäkringen täcker, kommer verkstaden att ordna en ersättningsbil åt dig. Om du inte vet vilket försäkringsbolag du har kan vi ta reda på detta åt dig.

Att lämna tillbaka bilen

Ditt företag har tecknat avtal om operationell leasing med oss på Arval, vilket betyder att det är Arval som äger bilen. Vi kommer att informera dig eller ditt företag när det är dags att lämna tillbaka bilen. På denna återlämningsblankett finner du all återlämningsinformation samt en lista på aktuella återlämningsställen. Vänligen lämna tillbaka bilen till någon av våra återlämningsställen enligt överenskommet datum. Ditt företag ansvarar för att betala leasingavgiften tills dess att bilen lämnats tillbaka – även om avtalet löpt ut.

Tänk på följande:

  • Fordonsskador: Skadekontroll
  • Du som är förare ska kontakta återlämningsstället (där du väljer att återlämna bilen) för att komma överens om tid för återlämnandet.
  • Ta fram nycklar, service- och instruktionsbok och andra dokument som hör till bilen. För mer information läs kapitel 3 i handboken för skadekontroll.
  • En full uppsättning sommar- och vinterhjul (inklusive eventuella reservhjul) ska också återlämnas.
  • Du ska tvätta bilen både invändigt och utvändigt och ta bort all utrustning som inte tillhör oss.
  • Vid återlämningstillfället ska återlämningsblanketten, fyllas i och skrivas under av både den som tar emot bilen och av dig. Detta är förarens ansvar och gäller som kvitto på att bilen är återlämnad. Maila en kopia av återlämningsblanketten till oss.

OBS! Saknas däck, nycklar och servicestämplar/bok kommer detta debiteras ditt företag. Om bilen är i ett sådant skick att den måste repareras eller tvättas kommer Arval att skicka en faktura på motsvarande belopp till ditt företag.

Kontrollbesiktning

När det är dags för kontrollbesiktning så skickar vi på Arval i god tid information till dig. Du beställer själv tid för besiktningen och du är själv ansvarig för att fordonet blir besiktat i tid.

Besiktningsperioder
Personbilar och lätta lastbilar besiktas första gången när fordonet är tre år och andra gången när fordonet är fem år. Därefter besiktas fordonet varje år. Utgångspunkten för första besiktningen är det datum när fordonet togs i bruk. Uppgiften finns på registreringsbeviset. Det är sista siffran i registreringsnumret som avgör besiktningsperioden.

Slutsiffra       Besiktningsperiod

1                    November - Mars

2                    December - April

3                    Januari - Maj

4                    Februari - Juni

5                    Maj - September

6                    Juni - Oktober

7                    Juli - November

8                    Augusti - December

9                    September - Januari

0                    Oktober - Februari


 

Välj något av dessa företag vid besiktning av ditt fordon:


Bilprovningen

Telefon: 0771-600 600
Online: www.bilprovningen.se

Carspect

Telefon: 0771-44 22 33
Online: www.carspect.se

Opus Bilprovning

Telefon: 0775-500 300
Online: www.opusbilprovning.se

Besikta

Telefon: 0774-400 800
Online: www.besikta.se


OBS! Visa upp ditt Servicekort vid besiktningen så skickas fakturan vidare till Arval.

 

Däckhantering

Ditt företag har tecknat avtal om operationell leasing med oss på Arval. I det avtalet ingår kostnaden för däck (antalet baserat på körsträcka), skiftning/montering av däck och balansering. Det är dock ditt ansvar att se till att arbetet utförs.

Tänk på följande:

* Du måste använda Servicekortet när du beställer skifte av hjul.
* Följesedeln ska alltid skrivas under efter utfört arbete.
* Kontakta gärna oss på 08-799 88 90 om du har frågor.

Vid leverans av ny bil - vinterväglag

Arval beställer vinterhjul av oss auktoriserad däckleverantör. Däckleverantören kontaktar dig för att bestämma vilken däckverkstad som ska förbereda och leverera hjulen. Däckleverantören kontrollerar också med dig för att bestämma dag för leverans hos din bilåterförsäljare. Vinterhjulen är monterade vid leverans av bilen.

Vid leverans av ny bil - ej vinterväglag

Däckleverantören kontaktar dig i god tid innan det är dags att skifta till vinterhjul. Däcken beställs av däckleverantören och levereras till och monteras av din närmaste däckverkstad på ett datum ni kommer överens om.

Säsongsskifte

Däckleverantören kontaktar dig i god tid innan skifte är aktuellt för att boka en lämplig tid.

Däckförvaring

Kontrollera med din bilansvarig gällande ert företags policy kring däckförvaring.

 

Behöver du en fullmakt?

Vid alla typer av fullmaktsfrågor är ni välkomna att ringa eller maila till oss på Arval.