Electric vans charging

HUR PÅVERKAR LASTVIKT OCH SLÄP RÄCKVIDDEN PÅ EL-LASTBILAR?

Arval Consulting 31 Aug 2023

HUR PÅVERKAR LASTVIKT OCH SLÄP RÄCKVIDDEN PÅ EL-LASTBILAR?

⚡ Körning med släp minskar elbilens verkliga räckvidd med 23–31 %

⚡ Den senaste Arval-rapporten undersöker inverkan av last och släp på elbilar

⚡ Minskad EV-räckvidd som liknar bogsering med ett dieselfordon

⚡ Flottor som har ett behov av att dra släp kan behöva titta på nya affärsmodeller för att använda elbilar

Ny vetenskaplig forskning från specialisten på hållbar mobilitet Arval har visat att bogsering kommer att minska ett elfordons räckvidd med 23-31 % jämfört med den verkliga siffran.

Data som publiceras idag i den senaste rapporten "Electric Vehicles Revealed" ger flottor och företag den korrekta information de behöver för att fatta välgrundade beslut om de mest lämpliga rollerna/uppgifterna för elektriska skåpbilar och bilar.

Vid sidan av bogseringsdata ger rapporten också uppdaterad insikt i nyttolastens inverkan på elektriska lätta kommersiella fordon (LCV).

För medelstora eldrivna skåpbilar resulterade en halv last i en nedgång på 7 % mot den verkliga räckvidden och en minskning på 11 % vid full last. Lägg till effekten av ett påkopplat släp och räckvidden var 24 % lägre än det olastade verkliga maximumet. Dessa fall representerar en minskning på 14 % mellan fullastad och fullastad plus släp.

För stora elektriska skåpbilar var siffran för halva lasten en minskning med 11 %, för full last 14 % och vid bogsering var räckvidden 31 % lägre än det verkliga maxvärdet. Att flytta från fullastad till fullastad plus släp motsvarar en minskning av räckvidden med 20 procentenheter.

Arvals tester med elektrisk personbil visade en 23 % minskning av räckvidden vid påkopplat släp.

Som jämförelse, för dieselbilar använder Arvals experter en försämring av bränsleeffektiviteten på 15 % vid påkopplat släp, mot en skåpbil som har 100 % nyttolast.

Testföretaget och Arval UK:s LCV-konsult, Simon Cook, förklarade: "För kommersiella fordon, som vanligtvis använder släp samtidigt som de har full last, visade forskningen att räckvidden minskade med mellan en fjärdedel och en tredjedel jämfört med den verkliga användningssiffran.

"Vad betyder detta i verkligheten? Om din fulladdade skåpbils räckvidd vanligtvis är 193 km olastad, så ser du på en maximal 134-147 km vid användande av släp. Om du redan arbetar på basis av en räckvidd med 100 % nyttolast och en räckvidd på 169 km, kommer effekten av bogsering att bli en minskning med 23-35 km."

Cook tillade: "Elektriska fordon är mycket bra för användande av släp – deras smidiga och omedelbara kraftleverans hjälper verkligen. Räckvidden och laddningsinfrastrukturen innebär dock att elektriska skåpbilar inte fungerar för alla företags behov vid denna tidpunkt. Arvals data ger vagnparkschefer och företag möjlighet att ta reda på vilka jobb som elektriska skåpbilar kan göra nu. Det visar också att när kommande nya elbilar med längre räckvidd finns tillgängliga, hur dessa skulle kunna användas av företag.

"Att lösa hindren för införande av helt BEV på den bredare marknaden för lätta lastbilar kan kräva en del betydande arbete, men på alla utom ett par områden görs framsteg", säger Cook.

”Skåpbilssortimentet inom segmentet för små och medelstora lätta lastbilar förbättras snabbt. Inom laddningsinfrastrukturen gör stora investeringar. Det finns dock fortfarande svårigheter kring större elektriska lätta lastbilar med högre körsträcka.”

Den andra i rapportserien "Electric Vehicles Revealed" belyser att den största utmaningen är för företag som brukar större lätta fordon över längre körsträcka.

Rapporten påpekar att dessa flottor kan behöva titta på hela sin affärsmodell för transport och logistik. Störningar i detta område skulle kunna ge en lösning kanske genom fler fordon och mer lokaliserad verksamhet. Men den omedelbara effekten av en sådan flytt är för närvarande en betydande kostnadsökning.

Denna undersökning av elektriska lätta lastbilar utfördes på UATC:s Millbrook Proving Ground i Bedfordshire. Testerna var identiska och utfördes på en dynamometer för att exakt och konsekvent replikera körning i verklig användning med olika belastningstillstånd och under bogsering av en släpvagn på 500 kg. Att efterlikna vad som händer i den verkliga världen, men i repeterbara laboratorieförhållanden, ger en verklig siffra för räckvidd och effektivitet.

Klicka här för att ladda ner hela rapporten (engelska). 

Läs mer Visa mindre