brukerhåndbøker

Få svar på de vanligaste frågorna

FAQ

Underhåll och däck

Jag har precis fått min nya bil, hur ska jag sköta om den?
Vi ber dig att sköta om bilen varsamt. Bland annat genom att lämna in bilen för service och repartioner i enlighet med serviceboken, löpande kontrollera oljenivån samt däckstryck. I servicehandboken skall all relevant information kring din bil finnas. Om du är osäker kring serviceintervaller kontakta din account manager på 08-799 88 90 alt kontakta billeverantören.

Var kan jag lämna in min bil på service?
Service och reparationer skall utföras av en auktoriserad verkstad. Glöm inte att alltid informera verkstaden att din bil är en leasingbil via Arval.

Var kan jag byta däck?

Vi samarbetar med Däckia, Euromaster och Vianor, de har rikstäckande nätverk av verkstäder. Förvarar du dina däck hos våra avtalsparter blir du kallad när det är dags för säsongsskifte.


Bilen måste ha service, var kan jag boka och hur bokar jag?

Du hittar närmaste godkända verkstad i My Arval. Boka själv en tid med en verkstad för att få tid och datum som passar dig. Faktura går alltid till oss. Kom ihåg att ta med Servicekortet.


När ska jag byta däck?

Ditt fordon ska har vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från 1 oktober till 15 april om det är eller befaras bli vinterväglag.

Mönsterdjup är minst 1,6 mm för sommardäck, 3 mm för personbilar och 5 mm för lätta lastbilar.

Övriga frågor om däck, kontakta oss på Arval.


Skador och försäkring

Måste jag betala för mina skador?

I regel tillkommer en självrisk för eventuella skador, inklusive fönster- och däckskador. I leasingavtalet står det om dessa kostnader gäller dig, eller om arbetsgivaren står för dem.


Hur går jag tillväga vid skada?

Vänligen kontakta oss på arval omgående på 08-799 88 90 så vi kan guida dig rätt. Inom 48 timmar behöver du fylla vårat skadeformulär och skicka in det till oss. Om det är fråga om skadegörelse, inbrott, stöld eller skada där motparten är okänd är det viktigt att du försöker få tag på ev vittnen och ta kontaktuppgifter, sedan kontaktar du polisen. Om möjligt ta gärna foto på skadan eftersom det kan påverka farmtida diskussioner. Vid en incident som ej involverar tredje part kan du anmäla skadan på My Arval. Vi kontaktar dig med detaljer kring när skadan kan bli åtgärdad.


Om jag får stenskott i vindrutan, vad gör jag då?

Om du får ett stenskott i vindrutan är det viktigt att du snarast lagar det. Ett stenskott kan snabbt förvandlas till en spricka med följd att byta hela rutan, en dyr kostnad. Får du ett stenskott, tejpa stenskott med ett stenskottsplåster (kan beställas hos Arval) och boka reparation av stenskottet hos Carglass eller Ryds Bilglas.


Bränsle

Vilka drivmedelskort finns att beställa?
Beroende på vad din arbetsgivare tillåter, så erbjuder vi drivmedelskort från Circle K, Preem, OKQ8 och Shell. Kontakta din Account Manager på 08-799 88 90 för att få mer information om vad som är tillgängligt för dig.

Hur går jag tillväga om mitt drivmedelskort inte fungerar eller om jag har tappat det?

Om du har tappat ditt drivmedelskort eller om det ej fungerar kontakta oss direkt på 08-799 88 90 eller mejla din Account Manager.


Motorstopp

Vad gör jag om jag behöver assistans?
Vänligen kontakta Arval Assistance på telefonnumer 08-799 88 90. Under kontorstid måndag - torsdag 08.00-17.00 samt fredag 08.00-16.00 hjälper vi dig direkt, efter kontorstid blir du automatiskt vidarekopplad till Falck, som kan hjälpa dig med vägassistans.

Lämna tillbaka bilen

Jag behöver lämna tillbaka min bil, vad ska jag göra?
När du kör en bil från Arval skall du ha fått en returguide med information om hur och vad du ska göra. Om du inte har fått den så kan du hitta den på My Arval eller kontakta din Account manager på tel nr 08-799 88 90.

Övriga frågor?

Finns det en mobilapp?

Ja! Vi har vår app My Arval Mobile där du kan få information om din bil och många andra tjänster. Appen finns på Appstore och Google Play:



Andra frågor?

Din Account Manager hjälper dig gärna med alla frågor under våra öppettider: måndag-torsdag 08.00-17.00 samt fredagar 08.00-16.00. Information kring din bil finns även på My Arval.

Varför Arval

Lita på oss:

En global partner med över 30 års erfarenhet av leasing, vid din sida

Bli vår partner:

våra experter hjälper dig att få den bästa matchningen för dina behov

Vi är här för dig

vi är här när du behöver oss - digitalt eller personligt.

Vi förvaltar, du behåller kontrollen

vi gör hela processen att köra ett fordon lätt