ARVAL REDER UT MYTERNA KRING ELBILAR
Många företag har frågor och funderingar kring elbilar. Vad händer med batteriet efter några år? Hur lätt är det att planera sin laddning för längre bilresor? Vi har tagit fram en rapport som listar de vanligaste myterna och förklarar hur det faktiskt ligger till.
1. Elbilar är för dyra
I själva verket är den totala ägandekostnaden för elbilar 10% lägre än för hybrid-, bensin- eller dieselbilar. Lägre energikostnader, inte lika stort behov av service och statligt stöd och/eller lägre avgifter överlag gör att den totala ägandekostanden blir lägre även fast inköpspristet oftast är högre.
2. ”Man kommer inte tillräckligt långt”
De flesta nya elbilar klarar mellan 400 till 500 kilometer på en enda laddning och de räcker för de flesta vardagresor.
3. Det är för krångligt att ladda
Laddinfrastrukturen förbättras hela tiden längs vägarna. EU har över 800 000 publika laddpunkter i dag och det blir fler hela tiden. Många företag installerar även egna laddare på kontoret eller hemma hos medarbetare.
4. Batteriet försämras snabbt
Våra siffror visar att batterierna håller i många års användning, i snitt 93% kapacitet finns kvar på våra elbilar som säljs vidare efter en leasingperiod. Vår data visar att batteriet tappar i snitt 1,7% per år. Efter sju år har de flesta bilar över 85% kapacitet kvar av batterihälsan.
5. Elbilar är dåligt för miljön
Tvärtom. De släpper ut upp till 50% mindre koldioxid sett över hela livscykeln jämfört med bensin- och dieselbilar. När man räknar in hela livcykeln, från tillverkning till skrot släpper elbilar ut omkring hälften så mycket koldioxid som bensinbilar.
6. Det funkar inte att använda elektrifierade lätta lastbilar i verksamheten
Fler och fler företag använder eldrivna transportbilar. Många eldrivna transportbilar har räckvidd som klarar körningar på 300-400 km, vilket räcker för de flesta leverans- eller servicejobb.
Intresserad av att läsa mer?

